تحصیل در خارج از کشور بدون مدرک زبان انگلیسی IELTS و TOEFL

تحصیل در خارج از کشور بدون مدرک زبان انگلیسی IELTS و TOEFL

یکی از سوالاتی که بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور دارند این است که آیا می توان بدون مدارک رسمی زبان انگلیسی به ادامه تحصیل مشغول شد یا خیر که در نوشته زیر به صورت مفصل به آن پرداخته ایم.

تحصیل بدون مدرک زبان و در یک دانشگاه خارجی نیازمند تهیه ی پیش نیازهایی ست که قبل ازاپلای کردن باید صورت گیرد. یکی از رایج ترین و مهم ترینِ این پیش نیازها اخذ نمره ی زبان می باشد. آیلتس، تافل، و دیگر آزمون های زبان، آزمون های استانداردی هستند که توانایی دانشجویان را در چهار مهارتِ خواندن، نوشتن و صحبت کردن می سنجند. رسیدن به نمره مطلوب در یکی از این آزمون ها می تواند برای افرادی که زبان مادری شان انگلیسی نیست دشوار باشد. همچنین شرکت در این آزمون ها بیش از یکبار می تواند هزینه ی مالی زیادی را به دنبال داشته باشد.

اگرچه نمرات تافل و آیلتس معیارهای مهمی برای اخذ پذیرش هستند، اما دانشگاه های زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که بدون این نمرات به شما اجازه ی تحصیل می دهند.

این مقاله به دانشگاه ها و کشورهایی خواهد پرداخت که برای ادامه تحصیل در آنها نیازی به داشتن کارنامه آزمون های استاندار بین المللی مثل IELTS و TOEFL نیست .

بدست آوردن نمره مطلوب در یکی از این آزمونها برای افرادی که انگلیسی زبان مادری آنها نیست گاها خیلی سخت و گاها غیر ممکن است است، و همچنین میتواند هزینه های شما را نیز در صورتی که در بار اول نمره لازم را نیاورید افزایش دهد.

بسیاری از دانشگاه های کشورهای مختلف مانند آلمان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا برنامه هایی را برای دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود را دارند، برنامه ریزی می کنند. مسیر برنامه ها به دانش آموزان کمک می کند که از پیش نیازهای دوره از زبان انگلیسی به موضوعات دانشگاهی وارد شوند. این دوره ها معمولا 9 تا 15 ماه به طول می انجامد.

مسیر این برنامه ها به شما کمک میکنند تا پذیرش خودتان را از دانشگاه های انگلیسی زبان بگیرید این درحالی است که با مدرک دبیرستان خود نمی توانستید پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها اخذ نمایید.

در اینجا یک لیست از دانشگاه های کشورهای مختلف که شما می توانید تحصیل بدون مدرک زبان انگلیسی IELTS و TOEFL داشته باشید آمده است:

 

1. استرالیا

دانشگاه های زیادی در استرالیا وجود دارند که دانشجویان را بدون نمره IELTS / TOEFL می پذیرند.

  • دانشگاه کوئینزلند
  • دانشگاه آدلاید
  • دانشگاه نیو ساوت ولز
  • دانشگاه مک کواری
  • دانشگاه بوند
  • دانشگاه استرالیای جنوبی
  • دانشگاه جنوب کوئینزلند
  • دانشگاه تکنولوژی Swinburne

دانشگاه کوئینزلند به شما می گوید که اگر یک دوره تمام وقت را گذارنده باشید که در آن زبان انگلیسی، زبان ارتباط شما با دیگران بوده است، یا اگر در محیط کاری انگلیسی زبان حداقل پنج ساله کار کرده باشید به شما بدون ارائه آیلتس و تافل پذیرش خواهد داد. دانشگاه آدلاید و دانشگاه Macquarry به اجازه تحصیل را در صورتی خواهند داد که قبول کنند در ابتدا در یک دوره زبان انگلیسی ثبت نام کنند.

دانشگاه بوند و دانشگاه استرالیای جنوبی آزمون های جایگزین مانند CAE، PTE را ارائه می دهند. دانشگاه جنوبی کوئینزلند، دانشگاه بوند و دانشگاه فناوری Swinburne همچنین دانشجویانی پذیرش میکنند که زبان دوم تحصیلی آنها انگلیسی بوده است. دانشگاه کوئینزلند جنوبی همچنین پیشنهاد می کند برای اخذ پذیرش تحصیلی یک دوره بنام USQ را پیش از شروع بگذرانید.

 

2. کانادا

اگر می خواهید بدون IELTS یا TOEFL در خارج از کشور تحصیل کنید، کانادا می تواند برای شما مناسب باشد! تعدادی از دانشگاه های کانادا نیازی به پذیرش TOEFL / IELTS ندارند. اساسا، اگر شما حداقل چهار سال در مدرسه ای بوده اید که زبان انگلیسی زبان اصلی آن بوده است، پس لازم نیست که مدرک زبان خود را ارائه دهید.

بعضی از دانشگاه هایی که دانشجویان را بدون نمره IELTS یا TOEFL می پذیرند، در ادامه می آیند.

  • دانشگاه بروک
  • دانشگاه کارلتون
  • دانشگاه وینیپگ
  • دانشگاه رجینا
  • دانشگاه یادبود
  • دانشگاه کنکوردیا

 

3. انگلستان

برخی از دانشگاه های انگلستان که نیازی به نمره IELTS ندارند عبارتند از:

  • دانشگاه بریستول
  • دانشگاه بولتون
  • دانشگاه لندن Southbank
  • دانشگاه رابرت گوردون

دانشگاه های فوق در حال حاضر برای ایرانیان مدرک زبان را تقاضا میکنند اما کشورهایی مثل آفریقای جنوبی، نیجریه، غنا از این فرصت استفاده قابل توجه ای میکنند. با این حال، دوره های مختلف نیاز به مهارت های مختلفی در سطح زبان دارند که بهتر است حتی در صورت نداشتن مدرک زبان مهارت زبانی مناسبی داشته باشید

 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا

شما می توانید در خارج از کشور بدون IELTS یا TOEFL در کشورهای اروپایی تحصیل کنید، البته اگر بتوانید توانایی خود را در زبان انگلیسی ثابت کنید:

اگر شما در طول پنج سال اخیر در یکی از دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی تحصیل کرده اید و انگلیسی زبان اول در آن مرکز آموزشی بوده است

اگر بتوانید ثابت کنید که مهارتهای ارتباطی خوب دارید و آموزش قبلی شما به طور کامل به زبان انگلیسی انجام شده است.

اگر برای تحصیل به همان موسسه ای درخواست داده باشید که از آن مدرک تحصیلی گرفته اید.

اگر دارای مدرک تحصیلی هستید که فقط به زبان انگلیسی آموزش داده شده است.

 

4. نروژ

شما می توانید در این کشور بدون اثبات آزمون زبان انگلیسی تحصیل کنید، مشروط بر اینکه بتوانید اثبات کنید دوره زبان انگلیسی را گذرانده اید و یا در یک محیط انگلیسی زبان و بین المللی فعالیت داشته اید

البته در سالهای اخیر کشور نروژ سخت گیری هایی را در مورد مهارت زبان اعمال کرده است هر چند نوع مدرک زبان چندان اهمیت ندارد اما میبایست یکی از مدارک رسمی و استاندارد بین المللی باشد

 

5. آلمان

معمولا اگر به زبان آلمانی تسلط نسبی داشته باشید نه تنها به IELTS و TOEFl نیاز ندارید بلکه تحصیل رایگان در آلمان نیز برای شما در همه ی مقاطع فراهم است.

البته در صورتی که بخواهید به انگلیسی نیز در آلمان تحصیل کنید موسسات گاها اگر نامه ای را از یک موسسه معتبر به آنها رائه دهید که توانایی مکالمه انگلیسی دارید را نیز قبول میکنند

در ایران به دلیل قوانین سفارت حتی با داشتن پذیرش برای اخذ ویزای تحصیلی نیاز به داشتن حداقل یک مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح B1 میباشد

 

6. مالزی

اگر می خواهید بدون IELTS در خارج از کشور تحصیل کنید، می توانید به مالزی بروید. مالزی یکی از بالاترین کشورهای آسیا پس از سنگاپور برای مطالعات است. نیازی اجباری بودن تست آزمون انگلیسی برای تحصیل در رشته کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری نیست. بیش از 80 درصد دوره های دانشگاهی در مالزی به زبان انگلیسی است.

 

7. هندوستان

در حال حاضر برای تحصیل  در هند مدرک  IELTS یا TOEFL بصورت الزامی تعریف نشده است

در میان هزاران دانشگاه، دانشگاه دهلی، دانشگاه بمبئی، دانشگاه کلکته و دانشگاه بانو در هندوستان برخی از دانشگاه های محبوب هستند. این دانشگاه ها نیاز به مهارت زبان انگلیسی برای کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای خود ندارند. زبان تدریس در اکثر دانشگاه های هند به ویژه در حوزه های مدیریت، علوم مهندسی و فنی عموما انگلیسی است.

همانطور که که در مطلب فوق دیدیم تحصیل با مدرک زبان در دانشگاه های بین المللی همه ی کشور ها برای اخذ پذیرش تحصیلی الزامی نیست، اما اگر قصد تحصیل بدون مدرک زبان را داشته باشیم گاها نیاز است مهارت خود را در زبان مورد نظر از طریق گذراندن دوره های زبان، یا حضور داشتن در مدارس یا محیط های کار انگلیسی زبان ارتقا دهیم.