راهنمای خرید موتور برق خانگی | ژنراتور برق خانگی

راهنمای خرید موتور برق خانگی | ژنراتور برق خانگی

قطع شدن برق، در همه جای دنیا معمول و رایج است. برخی از قطعی های برق و اکثر آنها برای چند ساعت به طول انجامیده، اما برخی از آنها که در اثر شرایط خاص طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان به وقوع می پیوندد ممکن است روز ها به طول بیانجامد. نتیجه این امر نیز می تواند خراب شدن غذا، لوله های یخ زده، آبگرفتگی زیر زمین و از این دست باشد. تازه اگر قطع شدن دسترسی به اینترنت، تلفن و … را در نظر نگیریم.

ژنراتور برق خانگی نخستین و بهترین راهکار جهت مقابله با این مشکل است. اما تنوع مدل و قیمت در بازار ایران بسیار گسترده است. ممکن است در ابتدا به شما یک موتور برق معرفی کنند که 100 میلیون قیمت داشته باشد و سپس دریابید موتور برقی که لازم است تهیه کنید 5 میلیون قیمت داشته باشد!!! ما به شما کمک می کنیم محصول ایده آل را انتخاب کنید.

برخی از انواع موتور برق خانگی

چه سایز موتور برقی خریداری کنیم؟

ابتدا باید مشخص کنید چه دستگاه هایی را هنگام قطعی برق می خواهید روشن کنید. سعی کنید برخی دستگاه ها را که روشن کردن آنها ضروری نیست در لیست خود نیاورید تا به این شکل نیاز به تهیه موتور برق قدرتمند و در نتیجه هزینه بیشتر نباشد. به عنوان مثال ماشین لباس شویی، ظرف شویی، هیتر های پر مصرف و غیر ضروری مانند اتو می توانند از لیست شما حذف شوند. همچنین باید این را در نظر بگیرید که بسیاری از لوازم موتوری هنگام روشن شدن به جریان ( و در نتیجه توان ) بیشتری نیاز دارند و پس از آن توان مصرفی و آمپر آن کاهش می یابد که باید این موضوع را در محاسبات خود لحاظ کنید. ( معمولاً به شکل سنتی وسایل ایجاد روشنایی مانند لامپ، تلویزیون و … توان استارت و توان دائمشان تقریباً برابر بوده اما لوازم موتوری مانند پمپ آب، یخچال و از این دست هنگام استارت تا 3 برابر توان و جریان دائم خود نیاز دارند. )

نکته دیگر در خصوص محاسبه توان استارت لوازم موتوری این است که جهت کاهش هزینه تهیه موتور برق می توانید استارت همه آنها را با هم در نظر نگیرید و آنها را به نوبت روشن کنید. به عنوان مثال اگر شما از یک یخچال و پمپ آب می خواهید بوسیله موتور برق خانگی استفاده کنید، بهتر است محاسبات خود را به گونه ای انجام دهید که ابتدا یخچال روشن شده و به توان دائم خود برسد و سپس پمپ آب شروع به فعالیت کند. در زیر به شکل تقریبی وسایلی را که می توان با موتور برق های در سایز های مختلف استفاده کرد نمایش داده شده است. البته مقادیر فوق تقریبی بوده و تنها زمانی که مقادیر توسط کارشناس فروش بررسی شود از صحت انتخاب درست می توان مطمئن شد ( جهت مشاوره خرید می توانید با آی ناین تماس بگیرید ). در زیر قدرت موتور برق ها را به 4 دسته تقسیم کرده ایم :

  • موتور برق پایین رده ( تا 2 کیلووات )
  • موتور برق میان رده ( تا 3.5 کیلووات )
  • موتور برق بالا رده ( 7.5 کیلووات )
  • ژنراتور برق ثابت ( تا 20 کیلووات )

موتور برق پایین رده


موتور برق اینورتر دار تا 2 کیلووات :

موتور برق میان رده

مناسب برای استفاده یخچال ( 700 وات )، لپ تاپ ( 200 وات )، 5 تا 10 لامپ ( 250 وات )، شارژر گوشی همراه ( 20 وات )، سیستم دزدگیر خانه ( 100 وات )

موتور برق اینورتر تا 3.5 کیلووات :

موتور برق بالا رده

مناسب برای استفاده یخچال ( 700 وات )، لپ تاپ ( 200 وات )، 5 تا 10 لامپ ( 250 وات )، شارژر گوشی همراه ( 20 وات )، سیستم دزدگیر خانه ( 100 وات ) همراه با: کولر گازی 10000BTU توان 1000 وات یا یکی از موارد روبرو : تستر ( 1200 وات )، سشوار ( 1200 وات )، ماشین ظرف شویی ( 1200 وات )، گرمکن برقی ( 1500 وات )، قهوه ساز ( 1000 وات )

موتور برق اینورتر تا 7.5 کیلووات :

مناسب برای استفاده یخچال ( 700 وات )، لپ تاپ ( 200 وات )، 5 تا 10 لامپ ( 250 وات )، شارژر گوشی همراه ( 20 وات )، سیستم دزدگیر خانه ( 100 وات )، کولر گازی 10000BTU توان 1000 وات به همراه : پمپ آب ( 1250 وات )، پمپ مخزن ( 900 وات )، کوره با گاز پروپان یا طبیعی ( 800 وات )

ژنراتور برق ثابت

موتور برق اینورتر تا 20 کیلووات :

تقریبا برای هر آنچه زیر یک سقف نیاز دارید کاربرد دارد، البته به قیمت بسیار بالا!

انتخاب موتور برق بر مبنای میزان قطعی برق :

1) در منطقه شما برق دائماً قطع می شود :

موتور برق استندبای جنراک

اگر در مناطقی زندگی می کنید که اتفاقات طبیعی مانند طوفان، رعد و برق، سیل و اینچنین مواردی بسیار اتفاق می افتد، شاید بد نباشد که ژنراتور های برق نسبتاً قوی بالا رده یا استندبای ( ثابت ) را در نظر بگیرید. در مدل های بالا رده احتمالا می توانید ژنراتور را به پنل برق نیز متصل کنید و خیلی راحت از آن جهت موارد گرمایشی، پمپ آب، تهویه مطبوع و … استفاده کنید. اگر ژنراتوری که خریداری کرده اید از توان بالایی برخوردار است می توانید از یک تکنسین برق درخواست کنید تا سوئیچ لازم را برای شما تعبیه کند.

2) قطعی برق گاهاً اتفاق می افتد ( به عنوان مثال 2 یا سه بار در ماه ) :

موتور برق خانگی میان رده

اگر قطعی برق مقطعی بوده و شما نیازی نمی بینید از موتور برق جهت موارد غیر ضروری ( مانند ماشین لباس شویی، ظرف شویی، کولر گازی، پمپ آب و… ) استفاده کنید بهتر است موتور برق های میان رده را در نظر بگیرید. به این شکل علاوه بر صرفه جویی چند 10 میلیونی در خرید موتور برق می توانید زمان هایی که نیاز ندارید موتور برق را در محل مناسب نگه داشته و تنها زمانی که به آن نیاز دارید، آن را بیرون آورده و از آن استفاده کنید.

3) قطعی برق به ندرت اتفاق می افتد :

اگر نیاز به موتور برقی دارید که در هر صورت هیچگاه بدون برق نمانید ( به عنوان مثال برای زمانی که از بیماری نگه داری می کنید که نیازمند وسایل الکتریکی پزشکی است ) باید متناسب با نیاز خود و مصرف برقی که دستگاه های مورد نظر دارند، موتور برق تهیه کنید. معمولاً برای این موارد از موتور برق کیفی استفاده می شود اما باز هم لازم است مشخصات وسیله الکتریکی مورد نظر را بررسی کنید.

راهنمای انتخاب موتور برق خانگی بر مبنای مقدار توان مصرفی لوازم برقی :

دقیق ترین راهکار، استفاده از مشخصات دستگاه الکتریکی و محاسبه موارد بر اساس آن است. اما گاهی اوقات چنین امری ممکن نیست ( به دلایلی مانند عدم ذکر مشخصات در کاتالوگ محصول، گم شدن کاتالوگ، زبان غیر فارسی و … ) به این منظور لازم است به شکل تقریبی مقادیر را محاسبه کرده و در نهایت جهت اطمینان به مجموع آن مقداری به عنوان ضریب اطمینان افزود.

نکته : این را باید در نظر داشته باشید که توان استارت لوازم دارای موتور تقریباً 3 برابر توان دائم کارکرد آن ها است. یعنی برای مثال پمپ آب ( دارای موتور ) با توان 300 وات جهت استارت به 900 وات توان ( و در نتیجه آمپر بیشتر نیاز دارد )

نکته : برای موتور برق ها تقریباً به ازای هر 1 کیلووات 5 آمپر جریان برق تولید می شود.

  • هنگامی که توان مصرفی تمامی لوازم برقی را دارید : در این حالت کافی است با در نظر گرفتن نکات بالا توان های مصرفی را جمع کرده و با در نظر گرفتن ضریب اطمینان بسته به مقادیر تا 50 درصد به آن اضافه کرد.
  • هنگامی که توان یک یا چند عدد از لوازم برقی را نداریم : در این حالت باید به شکل تقریبی مقادیر آن محاسبه شود. می توانید جهت مشاهده توان دائم و مصرفی برخی لوازم برقی معمول از این لینک دیدن فرمایید.

برای روشن تر شدن موارد فوق یک مثال می زنیم 

مثال : فرض کنید می خواهید زمان قطعی برق از یک یخچال ( 150W )، پمپ آب نیم اسب ( 370W )، 10 عدد لامپ ( 12W )، تلویزیزیون 32 اینچ ( 60W )، شارژر تلفن همراه ( 20W ) استفاده کنید؛ چه موتور برقی مناسب است؟

مرحله اول : در ابتدا توان دائم موارد فوق را با هم جمع می کنیم : 150 + 370 + (12×10) + 60 + 20 که جواب 720 وات خواهد شد.

مرحله دوم : سپس لازم است توان استارت یخچال و پمپ آب ( دارای موتور ) را به شکل همزمان محاسبه کنیم که به این منظور باید مجموع توان دائم آنها را در عدد 3 ضرب کنیم : 3×(150+370) که مقدار آن برابر می شود با 1560 وات

نکته : علت محاسبه همزمان توان حداکثر یخچال و پمپ آب این است که امکان اینکه این دو مورد در زمان قطعی با همدیگر روشن شوند بسیار محتمل است اما اگر اطمینان داشتیم که این همزمانی اتفاق نمی افتد می توانستیم توان دائم یکی را با توان استارت دیگری جمع کنیم.

حال از آنجایی که مقدار مرحله دوم از مقدار مرحله اول بیشتر است، باید آن را لحاظ کنیم و مقدار به دست آمده را با سایر موارد جمع کنیم. در این صورت : 1760=1560+120+60+20 به یک موتور برق با توان تقریبی 1.8 کیلووات نیاز است. جهت اطمینان، بهتر است موتور برقی با توان 2 کیلووات دائم تهیه کرد. موتور برق لانسین 2500AS پیشنهاد ما خواهد بود.

محل قرارگیری موتور برق

اما چرا در قسمت قبل، مرحله دوم را ملاک قرار دادیم، حال آنکه مجموع توان مصرفی وسایل تنها 720 وات است و اینطور به نظر می رسد که یک موتور برق 1 کیلووات پاسخگوی نیاز است ؟

پاسخ این است که وسایل موتوری هنگام استارت مصرف جریان برق ( آمپر ) بیشتری از حالت عملکرد دائم خود دارند. یک پمپ آب نیم اسب هنگام استارت تقریباً 5 آمپر جریان نیاز دارد که یک موتور برق با فرض ایده آل 1 کیلووات به سختی امکان روشن کردن آن را خواهد داشت. لذا اگر این پمپ مشغول به کار باشد، از یک کیلووات توان موتور برق، تنها 630 وات توان باقی می ماند. اگر یخچال را روشن کرده ( 450 وات توان استارت ) و سپس اقدام به روشن کردن تلویزیون و لامپ ها نماییم ممکن است مشکلی پیش نیاید اما این را در نظر داشته باشید که پمپ ها و یخچال دائماً روشن و خاموش می شوند. لذا هنگامی که در این بین پمپ یا یخچال خاموش شود و دوباره پس از مدتی اقدام به روشن شدن کنند، از آنجایی که اکثر توان موتور برق زیر بار وسایل مصرفی دیر است، با اضافه بار مواجه شده و همه وسایل به همراه موتور برق خاموش می شوند. این موضوع نه تنها به وسایل الکتریکی آسیب می زند، بلکه به شدت برای موتور برق نیز خسارت آفرین است. تازه تمامی موارد فوق با فرض موتور برق ایده آل 1 کیلوواتی حساب شد که چنین امری بعید بوده و معمولاً موتور برق های 1 کیلوواتی توان حدوداً 700-800 وات تولید می کنند. اگر در کنار موارد بالا این واقعیت را در نظر بگیریم که موتور برق پس از مدتی مستهلک شده و توانی را که در ابتدای خرید به کاربر می داد، ارائه نمی کند، خواهیم یافت که حتی برای اطمینان، تهیه یک موتور برق 3 کیلووات نیز می تواند مد نظر قرار گیرد!

پیشنهاد ما محاسبه موارد فوق به همراه مشاوره فنی با متخصصین فروش آی ناین است چراکه کارشناسان این شرکت با سال ها تخصص و سابقه فروش انواع موتور برق این اطمینان را به شما می دهند که محصول انتخابی پاسخگوی نیاز شما باشد و دیگر خطر اینکه محصول خریداری شده هنگام استفاده خاموش شده یا به کل برخی لوازم برقی را روشن نکند، وجود نخواهد داشت.

موتور برق با چه سوختی بخریم ؟

موتور برق ها در انواع زیر وجود دارند :

  • موتور برق بنزینی : سوخت این موتور برق تنها بنزین است. از این موتور برق نمی توان به همراه سوخت های دیگر استفاده کرد. عمر موتور برق های بنزینی بسیار بیشتر از سایر انواع موتور برق بوده چرا که سوخت بنزین برای موتور مناسب تر است.
  • موتور برق دیزلی یا گازوئیل سوز : سوخت آن گازوئیل است و نمی توان از آن به همراه بنزین استفاده کرد. برخی از این موتور برق ها را می توان به همراه گاز نیز استفاده کرد که البته باعث کاهش عمر مفید موتور برق می شود.
  • موتور برق نفت و بنزین : از این موتور برق ها می توان به همراه نفت و بنزین استفاده کرد.
  • موتور برق دوگانه سوز ( گاز و بنزین ) : از پرطرفدار ترین موتور برق های حال حاضر بازار ایران، این موتور برق است چرا که از دو سوخت در دسترس یعنی بنزین و گاز می توان برای آن استفاده کرد.

موتور برق گازسوز جنراک


اما اینکه کدام یک را بخرید تماماً به این بستگی دارد که تهیه کدام سوخت برای شما راحت تر و مقرون به صرفه تر است. باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که موتور برق هایی که با سوخت بنزین کار می کنند از طول عمر بیشتر به همراه استهلاک کمتر برخوردار بوده و به همین جهت دوره های تعمیرات موتور برق دیرتر صورت می گیرد.

برخی موتور برق های با توان کم دارای مخزن روغن جداگانه نبوده و باید با نسبت مشخص شده روی خود دستگاه به همراه سوخت، داخل آن روغن ریخته شود که این مورد نیز باید در نظر گرفته شود ( اکثرا برای موتور برق های کوچک این مورد پیش می آید )

بهترین برند موتور برق های ایران و جهان کدام است ؟

در دنیا غول های تولید ژنراتور محصولاتی با کیفیت های بسیار عالی تولید و به فروش می رسانند. می توان از میان آنها به محصولات جنراک ( GENERAC ) و هانیول اشاره کرد. همچنین محصولات دیوالت، کامنز نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. اما در ایران بسیاری از این برند ها یا موجود نبوده و یا از قیمت بسیار بالایی برخوردارند. در بین برند هایی که در ایران وجود داشته و به فروش می رسند از نظر کیفیت و به ترتیب اولویت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • موتور برق هوندا
  • موتور برق هوندا المکس
  • موتور برق لانسین
  • موتور برق هیوندای


مشاهده انواع موتور برق خانگی در فروشگاه دیجی کالا