ویدئو پروژکتور و کاربردهای آن

ویدئو پروژکتور و کاربردهای آن

ویدئو پروژکتور یا دیتا پروژکتور دستگاهیست مبتنی بر لامپ و لنز (عدسی) که تصاویر ورودی به خود را از منابع مختلف نظیر: کامپیوتر، ویدئو، انواع پلیرها، دوربینهای فیلمبرداری و غیره دریافت نموده و پس از پردازش آن، بر روی پرده نمایش با بزرگنمایی قابل توجهی منعکس می کند. این بزرگنمایی بستگی به لنز و نیز فاصله دستگاه از پرده نمایش خواهد داشت.

این دستگاه که در گذشته فقط پخش کننده تصاویر ویدئویی بوده است، امروزه با نامهای مختلفی نظیر: دیتا پروژکتور، پروجکشن، مالتی مدیا پروژکتور و حتی گاها پروژکتور خوانده می شود که منظور از تمام آنها یکیست. طبعا با پیشرفت چشمگیر علم و تکنولوژی، دیتا پروژکتورها نیز روند رشد و تکامل پر پیچ و خم خود را پیموده اند و در حال حاضر قادرند بسیاری از انتظارات کاربران را برآورده نمایند. عدم نیاز به تاریک نمودن اتاق یا سالن جلسات، اولین مرحله توسعه این دستگاه بود که با افزایش شدت روشنایی (و کاهش قیمت در گذر زمان) موجب گردید در حیطه ی  وسیع تری مورد استفاده قرار گیرد.

با گذشت زمان، این ابزار موثر و موثرتر شده و امکانات بیشتری را شامل گردیده است. توسعه سیگنالهای ورودی قابل پخش، مجهز شدن به درگاه LAN و امکان کنترل از طریق شبکه، امکان اتصال فلش مموری (USB Memory) و کارتهای حافظه، افزایش رزولوشن قابل نمایش از SVGA تا محدوده UXGA و HD، امکان اتصال به پورت HDMI، طراحی و ساخت ویدئو پروژکتورهای جیبی، هوشمند، سه بعدی و وایرلس از جمله مراحلی ست که در تاریخچه این دستگاه قابل اشاره است.

کاربردها:

ویدئو پروژکتور که زمانی یک محصول و سیستم نسبتا لوکس محسوب میشد، با توجه به قیمت  نسبتا بالایی که داشت، کمتر مورد اقبال قرار می گرفت. ولی با آغاز عصر ویدئو، جایگاه جدیدی برای نمایشگرها تعریف شده است و ویدئو پروژکتور به عنوان یکی از حرفه ای ترین و پر کاربرد ترین نمایشگرها در حوزه های مختلف نظیر کسب و کار، تبلیغات، نمایشگاهی،  سینمای خانگی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی و … نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این محصول با سرعت زیادی روند تکاملی خود را سیر می کند و اگر روزگاری نسل اول آن فقط در سالنهای سینما و یا مراکز مهم علمی و پژوهشی کاربرد داشت، اکنون در سالنهای سینما، هتلها، استخرها، نمایشگاهها، موزه ها، مراکز آموزشی – از مدارس و موسسات گرفته تا دانشگاهها – مراکز عملیاتی، مراکز پژوهشی، منازل، اتاق کنفرانس شرکتها و سازمانها و … کاربرد دارد. حتی مدلهای پرتابل، سینمای خانگی، سه بعدی و ویدئو پروژکتورهای جیبی، کاربریِ این دستگاه را در حوزه گسترده تری تعریف کرده است.

استفاده در جلسات:

به نظر می رسد عمده مصرف ویدئو پروژکتور در مصارف جلسات باشد. این جلسات در گروههای کوچک برای پرزنت محصولات و خدمات، گروههای متوسط به منظور کنفرانس، و یا گروههای بزرگ در قالب سالنهای همایش و سمینار می توانند از امکانات ویژه دیتا پروژکتور بهره مند شوند. بدیهیست انواع پرتابل که برای جلسات کوچک تر طراحی شده اند نسبت به انواع سالنی شدت روشنایی پایین تر و ورودی خروجی های کمتری دارند.

تبلیغات و نمایشگاهها:

کاربرد دیگر این دستگاه در حوزه تبلیغات است. نمایشگاههای داخلی شرکتها، نمایشگاههای خارجی، لابی ها و حتی اخیرا مراکز خرید و فروشگاهها با استفاده از امکانات بالقوه پروژکتور، پروژه های تبلیغاتی بزرگی را اجرا می کنند. ویتریزیون و لارجیزیون دو راه حل جدید در همین راستا هستند.

مدارس و دانشگاهها:

یکی دیگر از موارد استفاده ویدئو پروژکتور در مصارف هوشمند سازی مدارس است. ترکیب این دستگاه با سیستم ویژوالایزر و همچنین برد هوشمند، بدنه  اصلی سخت افزاری کلاس هوشمند را تشکیل می دهد؛ که در مدارس و دانشگاههای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

سینما و سینمای خانگی:

سالنهای سینما این روزها مجهز به نسل جدید آپاراتها شده اند. ویدئو پروژکتور نه تنها سالنهای بزرگ سینما را تسخیر کرده است بلکه علاقمندان فیلم و سینما را بر آن داشته تا سینمای خانگی را هم با ویدئو پروژکتور تجربه کنند. چرا که هم بهتر می توان با آن شبیه سازی سینما را انجام داد و هم تصاویر در ابعاد بزرگتر (به نسبت سایر نمایشگرها) قابل حصول است. پروژکتورهای سه بعدی، فول اچ دی و مینی پروژکتورها مورد اقبال عمومی قرار گرفته اند.