یک سینما در جیب شما، معرفی ویدئو پروژکتور قابل حمل سونی

یک سینما در جیب شما، معرفی ویدئو پروژکتور قابل حمل سونی
آیا تا به حال در مورد پروژکتورهای جیبی چیزی شنیده‌اید؟ پروژکتورهای جیبی، این امکان را به شما می‌دهند تا تلویزیونی سیار و در اندازه‌ای کوچک در جیب خود داشته باشید. این پروژکتورها می‌توانند محتوای لپ‌تاپ، تبلت یا حتی تلفن‌های همراه هوشمند را بدون سیم و کابل‌های دست و پا گیر، پخش کنند.

دستگاهی که به شما اجازه می دهد هر جایی و هر زمانی که دوست داشتید لذت دیدن هر تصویری را با دوستان خود یا افراد خانواده شریک شوید و آن ها را شگفت زده کنید. پس اگر ایده تماشای فیلم، فوتبال یا کلیپ دلخواهتان، روی یک صفحه نمایش بزرگ تر از گوشی موبایل، در حالی که کیلومترها خارج از شهر کمپ زده اید را دوست دارید، نیاز به یک پروژکتور جیبی دارید.

پروژکتورهای قابل حمل در محدوده شگفت انگیز و وسیعی از اندازه، روشنایی، امکانات جانبی و ..قرار دارند. ما به شما کمک می کنیم تا این اختلافات را مرتب کنید تا مدل مورد علاقه شما در میان سایر مدل ها قابل تشخیص تر شود.

دستگاه «MP-CL1A» ساخت شرکت «سونی» (Sony)، پروژکتور جیبی است. این دستگاه درواقع نسخه‌ی قوی‌تر مدل MP-CL1 محسوب می‌شود. شرکت سونی با حفظ قابلیت‌های اصلی MP-CL1 معایب آن را که از سوی کاربران اعلام شده برطرف کرده و دستگاهی کارآمد‌تر را روانه‌ی بازار ساخته است. درواقع MP-CL1A همان MP-CL1 است که در رنگی متفاوت ارائه شده و قابلیت‌های سخت‌افزاری آن بهبود بخشیده شده است. یکی از مواردی که کاربران MP-CL1 از آن ناراضی بودند، عمر لامپ دستگاه بود. سونی عمر لامپ این پروژکتور را در مدل MP-CL1A از 2000 ساعت به 10.000 ساعت افزایش داده است و تقریباً می‌توان گفت عمر لامپ نسبت به نسخه‌ی قبلی 5 برابر شده است؛ همچنین در این مدل با حفظ خروجی 3.5میلی‌متری، خروجی صدا به‌صورت اتصال بلوتوث هم تعبیه شده است. با این پروژکتور می‌توانید تصاویری تا حداکثر 120 اینچ را روی پرده‌‌ی نمایش خلق کنید؛ البته توصیه‌ی ما این است که به 40 اینچ بسنده کنید تا از حداکثر کیفیت تصویر بهره‌مند شوید.

پروژکتور جیبی سونی مدل MP-CL1A

پروژکتور جیبی سونی مدل MP-CL1A

بررسی تخصصی

دنیای علم و فناوری با سرعت نور در حال حرکت است؛ به‌طوری‌که هرروز شاهد ابزارهای هوشمندتری نسبت به دیروز هستیم. این پیشرفت حوزه‌ی پروژکتورها را نیز در بر گرفته است و در طی این دهه محصولات درخور توجهی معرفی و عرضه شده‌اند. هم‌اکنون ویژگی حائز اهمیت در گجت‌های هوشمند، قابل‌حمل بودن آن‌ها است و در سال‌های اخیر پای این مقوله به پروژکتورها نیز باز شده است. سونی از شرکت‌های پیشتاز در حوزه‌ی پروژکتورها به شمار می‌رود که با مجهزکردن محصولاتش به فناوری‌های نو، به محبوبیت انکارناپذیری دست‌ یافته است. مدل MP-CL1A از پروژکتورهای قابل‌حمل و جیبی این شرکت است که از منبع نور دیود لیزری بهره می‌برد. این پروژکتور شدت روشنایی 32 لومن دارد و با کنتراست 80000:1 می‌تواند در محیط‌های تاریک تصاویر را با کیفیت قابل‌توجهی ارائه کند. به لطف باتری داخلی، کاربر می‌تواند به مدت 2 ساعت به ارائه‌ی محتوا بپردازد.

  • طراحی و ساخت

پروژکتور MP-CL1A ابعادی برابر با 13×149.5×77 میلی‌متر دارد که در اندازه‌های یک گوشی امروزی است؛ درنتیجه می‌توان گفت این دستگاه به‌راحتی در جیب لباس جای می‌گیرد و فقط 210 گرم وزن دارد. سونی توجه خاصی به MP-CL1A دارد و گواه این موضوع در بدنه‌ی آلومینیومی مات دیده می‌شود. بدنه‌ی آلومینیومی، این پروژکتور را در سطح بالاتری نسبت به دیگر پروژکتورها قرار داده است؛ بدون شک حس القاشده از پروژکتور آلومینیومی سرد قابل‌مقایسه با پروژکتور پلاستیکی نیست. گفتنی است، استفاده از مواد درجه‌یک در ساخت پروژکتور MP-CL1A، علاوه‌بر زیبایی، به دوام آن نیز بهبود بخشیده است. از دیگر نقاط قوت طراحی این پروژکتور، کاور لنز آن است؛ این کاور که وظیفه‌ی محافظت از لنز را در برابر خط‌وخش دارد، می‌تواند به‌عنوان پایه نیز عمل کند؛ این طراحی موجب شده تا نیازی به خرید پایه‌ی جداگانه نباشد.
  • ویژگی ها

پروژکتور MP-CL1A توانایی‌های بسیاری را در جسم کوچک خود پنهان کرده است که در یک نگاه کوتاه نیز می‌توان به پتانسیل زیاد آن پی برد. این پروژکتور شرکت سونی از منبع نور دیود لیزری بهره می‌برد و شدت روشنایی 32 لومن دارد؛ با این میزان، کاربر می‌تواند در محیط با روشنایی کم نیز محتوای خود را پخش کند؛ البته ابعاد نمایشگر باید کوچک‌تر باشد. مدل MP-CL1A رزولوشنی برابر با 720×1920 پیکسل دارد و از توانایی‌های آن می‌توان به ارائه‌ی 16770000 تعداد رنگ اشاره کرد؛ محتوا با رنگ‌های غنی ارائه می‌شوند و حتی جزئیات نیز به‌خوبی به تصویر کشیده می‌شوند. به لطف این فناوری، نیازی به فوکوس دستی نیست و این پروژکتور حتی در نمایش محتوا روی سطوح ناهموار مانند پرده، درِ خودرو و… محتوایی با وضوح‌ بالا ارائه می‌کند. کنتراست این پروژکتور برابر با 80000:1 است و در فاصله‌ی 1.15متری، سایز تصویر 40اینچی دارد. ویدئو پروژکتور جیبی سونی
  • قابلیت اتصال به دستگاههای دیگر

پروژکتور MP-CL1A از اتصال بی‌سیم بهره می‌برد و کاربر می‌تواند با ویژگی Screen Mirroring دستگاه‌های سازگار اندرویدی را به پروژکتور وصل کند. این دستگاه به سه طریق مختلف قابلیت اتصال به ابزارهای مختلف را دارد. یک حالت به صورت بی سیم و دو حالت دیگر به صورت باسیم است که البته به نوع دستگاهی که قصد اتصال به آن را دارید بستگی دارد. البته این پروژکتور مجهز به بلوتوث است اما بلوتوث تنها برای اتصال به لوازم صوتی مثل هدفون و اسپیکر بوده و توانایی برقراری ارتباط جهت نمایش تصویر را ندارد.
  • حالت اول HDMI
توسط پورت مخصوص مینی HDMI و همچنین رابطی که در درون جعبه قرار دارد شما میتوانید لپ تاپ، کنسول بازی و یا هرگونه وسیله دیگر که از درگاه HDMi برخوردار است را به این پروژکتور وصل کنید. البته همراه با این پروژکتور، کابل HDMI وجود ندارد که برای اتصال توسط کابل HDMI باید این کابل را به صورت جداگانه تهیه کنید.
  • حالت دوم MHL
امروزه گوشی های هوشمند و تبلت ها مجهز به فناوری جدیدی به اسم MHL هستند. برای گوشی هایی که به این ویژگی مجهز هستند از طریق یک کابل رابط MHL به HDMI میتوانید گوشی یا تبلت خود را به این پروژکتور متصل کنید.
  • حالت سوم Wi-Fi
تجهیز پروژکتور MP-CL1A به Wi-Fi سبب شده تا این دستگاه امکان اتصال بی سیم به گوشی های هوشمند و تبلت هایی که عموماً همگی به Wi-Fi مجهز هستند را داشته باشد. توسط ویژگی Screen mirroring در گوشی های هوشمند و یا ویندوز این پروژکتور را میتوانید به ابزارهای دیگر متصل کنید. اسپیکر داخلی پروژکتور MP-CL1A یک‌واتی است؛ این اسپیکر خروجی صوتی قابل‌ملاحظه‌ای ندارد؛ اما در حالت کلی نیاز کاربر را برطرف می‌سازد. درصورتی‌که اهمیت زیادی برای خروجی صوتی قائل هستید، دو راه پیش رو دارید: می‌توانید از درگاه تعبیه‌شده برای این دستگاه استفاده کنید یا از طریق اتصال بلوتوث، به اسپیکر بلوتوثی وصل شده و صدا را از آن پخش کنید. پروژکتور MP-CL1A به باتری مجهز شده است که به آن امکان پخش محتوا به مدت 2 ساعت را می‌دهد. قابلیت های اتصال به دستگاههای دیگر
  • قابلیت فوکوس خودکار

این پروژکتور بنا به فاصله ای که از دیوار یا پرده دارد، میتواند محتواهای مورد نظر را از 6 اینچ تا 120 اینچ به تصویر بکشد. طبیعتاً اندازه 6 اینچی غیرکاربردی بوده و اندازه 120 اینچی نیز تا حدودی موجب افت کیفیت تصویر خواهد شد. بهترین ابعاد برای این پروژکتور 40 تا 80 اینچ است که تصاویر با وضوح بالا و با نهایت جزئیات نمایش داده میشوند. برای دستیابی به صفحه ای 40 اینچی توسط پروژکتور MP-CL1A فاصله ای 1 متری نیاز است. به همین ترتیب فاصله دو متری تصویری 80 اینچی و فاصله سه متری تصویری 120 اینچی را به شما خواهد داد. قدرت روشنایی این پروژکتور 32 لومن است که در مقایسه با پروژکتورهای حرفه ای بسیار کم ولی برای یک پروژکتور قابل حمل کاملا ایده آل و قابل قبول است. اولین توصیه ما این است که به فکر استفاده از این پروژکتور در محیط های روشن نباشید، چرا که تصویر خروجی آنچنان مورد قبول واقع نخواهد شد. هر چه محیط تاریکتر باشد این پروژکتور تصاویر بهتری را به نمایش خواهد کشید. البته همه چیز بستگی به محتوای مورد نظر شما دارد، به طور مثال برای تماشای فیلم حتی تا اندازه 100 اینچی تصویر خروجی قابل قبول است اما برای مشاهده و یا خواندن متون ریز، نباید از اندازه 80 اینچی در این پروژکتور فراتر بروید. از مهمترین مزایای پروژکتور MP-CL1A قابلیت فوکوس خودکار آن است. به عبارتی پس از روشن شدن پروژکتور، دستگاه به صورت خودکار فاصله خود را با پرده یا دیوار تشخیص داده و بر روی سوژه فوکوس میکند. فوکوس خودکار سبب میگردد حتی اگر تصویر بر روی یک سطح صاف هم قرار نگیرد، تمامی نقاط آن کاملا واضح به تصویر کشیده شود. نسبت کنتراست تصویرِ این پروژکتور 80000:1 است که رقمی اعجاب انگیز برای یک پروژکتور قابل حمل محسوب میگردد. پروژکتور کوچک MP-CL1A توانایی نمایش 16 میلیون رنگ را دارد. عمر مفید لنز این پروژکتور نیز 10 هزار ساعت است که در مقایسه با بسیاری از گزینه های موجود در بازار، چند برابر عمر بیشتری دارد. sony projector
  • اسپیکر

بر روی بدنه این پروژکتور یک اسپیکر کوچک قرار دارد. قدرت صدای این اسپیکر تقریباً برابر با اسپیکر گوشی های موبایل است. نه آنچنان ضعیف که نشنوید و نه آنچنان قوی که در محیط های شلوغ از صدای خروجی لذت ببرید. در واقع صدای اسپیکر برای محیط های خلوت کاملا مکفی اما برای محیط های باز و شلوغ بسیار کم است. البته جای نگرانی نیست چرا که این پروژکتور قابلیت اتصال به هدفون و یا اسپیکر را دارد. بر روی این پروژکتور یک جک 3.5 میلی متری دیده میشود که توسط آن میتوانید پروژکتور را به هدفون های سیمی و یا اسپیکرهایی که مجهز به جک 3.5 میلی متری هستند، توسط کابل AUX متصل کنید. sony projector
  • نتیجه گیری
پروژکتورهای قابل حمل برای افرادی مناسب‌اند که از ارائه‌ی محتوا در صفحه‌نمایش کوچک لپ‌تاپ خسته شده‌اند و از سویی همیشه در حال حرکت هستند. این پروژکتور که در ابعاد یک گوشی موبایل تولید شده است، از درگاه‌های متنوعی بهره می‌برد؛ با درگاه HDMI که از MHL نیز پشتیبانی می‌کند، کاربر می‌تواند محتوا را از لپ‌تاپ یا کنسول بازی پخش کند. مدل MP-CL1A به اتصال بی‌سیم نیز مجهز شده است؛ با این قابلیت، اتصال به دستگاه اندرویدی در کسری از ثانیه انجام می‌شود. با باتری داخلی، ارائه‌ی محتوا به مدت 2 ساعت امکان‌پذیر شده است و از سویی می‌توان از آن به‌عنوان پاوربانک نیز استفاده کرد. با قابلیت‌های فراوانی که MP-CL1A ارائه می‌کند، این دستگاه، نه یک پروژکتور، بلکه ابزاری کارآمد محسوب می‌شود. [